Tips voor motorrijders.

Tips voor motorrijders.

Tip 1:
Laat insecten niet al te lang op je vizier van je helm. Als die te lang zitten, dan zal bij m.n. getinte vizieren plekken in het vizier ontstaan die niet meer weg te krijgen zijn (behalve met een nieuw vizier). Denk hier vooral aan als je de motor in de winterstop doet.

Tip 2:
Motorhandschoenen die door en door nat zijn en je moet nog rijden: rij naar een tankstation en pak daar speciale gratis plastic handschoenen die normaal worden gebruik om diesel te tanken en doe die onder de natte handschoenen aan. Scheelt je in elk geval de directe natte kou.

Tip 3:
Het is een aanrader om speciale oordoppen te laten aanmeten specifiek voor jouw oren. Het is een enorm verschil met standaard dopjes en ze passen zonder te irriteren. Het genot dat je er van hebt en fatsoenlijke geluidsbescherming maakt de aanschafprijs helemaal goed. Zelf heb ik altijd gereden met van die standaard oordoppen, maar nu met deze aangemeten oordoppen, wil ik nooit meer anders (veel eerder moeten doen).

Tip 4:
Een bandenreparatieset is echt een aanrader bij een weekendje er op uit e.d. Als je een nagel/schroef in de band hebt, ben je binnen 10 minuten weer op weg. Voor de prijs dat zo’n setje kost, bespaar je je in zo’n geval veel tijdverlies en ergernis en als je met een paar motorrijders bent is dat toch wel fijn. Het blijft overigens een noodreparatie, maar je kunt in elk geval je rit voortzetten.

Tip 5:
Een accu lijdt er van als deze niet wordt gebruikt. Vandaar dat een accu na een winterstop de geest kan geven aangezien die dan gedurende een langere periode niet is gebruikt. Sluit deze daarom aan op een druppellader. Deze hebben speciale programma’s om de accu in goede conditie te houden. Die druppellader kun je voor elke motor weer opnieuw gebruiken en is goedkoper dan de meeste accu’s. Het is dus een eenmalige aanschaf voor jarenlang plezier.

Tip 6: 

Zoek je artikelen voor je motor voor een grote of kleine beurt: ga naar de webshop. 

Wil  je weten wat een onderhoudsbeurt bij ons kost ga dan naar  homepage en kies vervolgens de optie werkplaats.

Tip 7:
Spuit je ketting in NA een motorrit. Het smeermiddel kan zich zo beter verdelen, omdat de ketting nog wat warm is van de rit en daarnaast krijgt het smeermiddel de kans om het teveel aan smeermiddel te verdampen. Doe je dit net voor de rit, dan krijgt de kettingspray niet de gelegenheid om zich goed te verdelen en slingert het merendeel er weer af op je velg.

Tip 8:
Start liever niet je motor voor eventjes om warm te laten lopen tijdens de winterstop. Ga je er niet mee rijden en wordt het blok niet goed door en door warm, dan krijg je condensvorming in het blok en ook in de motorolie. Van 2 a 3 maanden stilstand heeft een motor geen hinder (in een motorzaak staan motoren vaak veel langer stil). Zie wel tip 5 inzake de accu tijdens de winterstop.

Tip 9:
Schroefdelen van verschillende metalen kunnen ontzettend vast gaan zitten. Denk hierbij aan stalen bouten in een aluminium component, zoals een bout waarmee de uitlaat aan de cilinderkop wordt geschroeft. Of denk aan schroeven van de schijfremmen in de velg. Dit is te voorkomen door gebruik te maken van keramisch vet. Dit is hiervoor speciaal geschikt en voorkomt corrosievorming. Smeer hiermee lichtjes de draad van de bout in en daarmee voorkom je corrosie.

Tip 10:
Gebruik je een automatisch ontluchtingsventiel om je remmen of koppeling te ontluchten, doe dan aan de ontluchtingsnippel bij de schroefdraad een beetje kopervet. De werking van het ontluchtingsventiel wordt daarmee gewaarborgd. Anders heb je kans dat er lucht via de schroefdraad weer naar binnen komt.

Tip 11:
Als je rem wat wazig aanvoelt en misschien volledig tot aan de handgreep kunt inknijpen, dan is het aan te raden je remmen te (laten) ontluchten. Dit geldt ook als je koppeling niet goed aangrijpt (dan kan dat een oorzaak zijn). Ontluchten van leidingen vergt een specifieke techniek.

Tip 12:
Synthetische en semi-synthetische olie kunnen door elkaar worden gebruikt. Ooit in het verleden is er een merk geweest, waarbij dit inderdaad een probleem was. Echter met de huidige olieën is dit niet meer. We hebben dit specifiek aan een vertegenwoordiger van Putoline nagevraagd en deze heeft dit bevestigd. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Tip 13:
Doe NOOIT olie voor auto’s in een motor met een natte koppeling. In speciale olie voor motoren zijn additieven (toevoegingen) opgenomen die de werking van de koppeling waarborgen. Je hebt anders kans op een sneller doorslippende koppeling. Let hierbij ook altijd op de juiste viscositeit.

Tip 14:
Als je LED-knipperlichten monteert op je motor, kan het zijn dat je knipperlichten te snel gaan knipperen. Hier zijn 2 oplossingen voor: of een ander knipperlichtrelais of weerstanden gebruiken. Weerstanden zijn voor de meesten de eenvoudigste oplossing, omdat vaak onbekend is waar het relais zich bevindt en welke aansluiting deze heeft. Bij weerstanden is het een kwestie van weerstanden er tussen plaatsen. Je hebt van de weerstanden 2 varianten: voor 10W lampjes en 21-23Watt lampjes. Check dus eerst hoeveel Watt je normale lampen hebben. Overigens geldt voor alle moderne motoren dat deze bijna allemaal 10Watt lampjes gebruiken.

Tip 15:
Laat je nieuwe banden monteren: rij de eerste paar bochten alsof je op eieren rijdt! De banden zijn erg glad en je zult niet de eerste zijn die meteen onderuit gaat met zijn motor na montage van nieuwe banden.

Tip 16:
Neem je een bocht met je motor, kijkt dan altijd naar het einde van de bocht (of hoe ver je ook kunt kijken). Daardoor neem je de bocht vloeiender en met meer zekerheid. Doe dit steeds bewust, zodat het uiteindelijk een automatisme wordt. Ligt er een steen op de weg, focus NIET op de steen, maar kijk er naast. Je rijdt onbewust namelijk daar naar toe waar je kijkt.

Tip 17:
Plak je stickers (bijvoorbeeld velgstriping of tankpad) op je motor, hou er dan rekening mee dat de stickerlijm lange tijd nodig heeft voordat deze zijn sterkste kleefkracht heeft. Dit kan tot 6 weken duren voordat alle miniscule lucht onder de sticker vandaan is. Deze lucht is voor het oog niet zichtbaar. Ben tot die tijd ook voorzichtig met schoonmaken (geen directe harde waterstraal). In dat opzicht is het eigenlijk een beetje te vergelijken met net gespoten lakdelen.